Marți a fost anunțată grevă generală pe timp nelimitat a controlorilor de trafic din România. Pe fondul negocierilor eșuate luni cu Ministerul Transporturilor, sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian (ATSR) a decis declanșarea unei greve generale. Potrivit legii, o treime dintre zboruri vor fi asigurate, restul fiind anulate sau amânate.
„Suntem deschişi dialogului pentru evitarea grevei şi salvarea ROMATSA de la faliment. Suspendarea grevei depinde exclusiv de acţiunile ministrului Transporturilor”, se arată într-un comunicat al ATSR distribuit după negocieri pe o reţea de socializare.
Conducerea ROMATSA a cerut Tribunalului Bucureşti să decidă dacă greva controlorilor de trafic aerian este legală.
Începând cu ora 9, situația zborurilor pe Aeroportul Henri Coandă Bucureşti arată cam așa: trei curse anulate şi alte două zboruri au întârzieri.
Ryanair, Timişoara, 8.20, anulat,
Tarom, Frankfurt, 8.20, intarziat,
Kl, Amsterdam, 09.00, întârziat.
Ryanair, Roma, 10, anulat.
Potrivit liderului sindical, decizia zborurilor afectate se ia de către EUROCONTROL, de la networkmanager. „Este imposibil de precizat azi care aeronavă va decola şi care nu. Vor fi asigurate 33,3% din zborurile care erau programate plus excepţiile, conform legii. Cred că toate companiile ar trebui să ştie din timp dacă decolează. Acesta este motivul pentru care trebuie să anunţăm cu 48 de ore înainte, pentru ca toate companiile aeriene să ştie din timp util şi să-şi poată anunţa pasagerii”.
Greva controlorilor de trafic a întârziat patru curse aeriene la aterizare sau la decolare pe Aeroportul din Iaşi. Astfel, o aeronavă Blue Air care trebuia să plece spre Roma la 13.40 va pleca cu o oră întârziere din Iaşi, la ora 14.40.
Tot o aeronavă Blue Air, de data aceasta un zbor intern, a avut întârziere la aterizarea la Iaşi de la Timişoara 45 de minute, avionul ajungând la Iaşi la ora 12.00, în loc de 11.15.
După prima oră de grevă au fost întârziate cu peste 30 de minute 7 curse. În total, sunt 30 de întârzieri, a declarat marţi Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti. „Vom încerca să procesăm cea mai mare parte a curselor la ora programată, astfel încât, la ora programată se va putea decola. În măsura în care se va putea decola, pasagerii să fie deja pregătiţi în zona de îmbarcare, astfel încât întârzierile lor să fie cât mai mici. E important că pasagerii să ţină legătură cu companiile aeriene, pentru că primele informaţii de acolo le primesc”, a mai spus Valentin Iordache.
La ora 13.35 ar fi trebuit să aterizeze la Iaşi cursa Tarom de Otopeni, însă va ajunge la 14.40, urmând să plece înapoi spre Capitală la ora 17.00, cu trei ore întârziere.
De asemenea, o cursă Wizz Air către Bergamo va pleca din Iaşi la 16.10, cu 20 de minute întârziere. De asemenea, la sosiri sunt întârziate cursele de la Luton, Tel Aviv şi Zaragoza, iar la plecări cele care trebuiau să decoleze spre Doncaster, Nurnberg şi Basel.
La ora 12.10, mai devreme decât era stabilit (nr. ora 13.00), Gabriel Tudorache, preşedintele sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian – ATSR, a făcut anunțul că greva de la ROMATSA se suspendă temporar, însă dacă negocierile eşuează va putea fi reluată oricând fără parcurgerea etapelor intermediare.
„Având în vedere impactul negativ creat pasagerilor în urma acţiunilor de protest, părţile – ROMATSA şi ATSR – au convenit următoarele: conflictul se suspendă temporar începând cu ora 12.10, cu continuarea negocierilor; dacă negocierile vor eşua, greva va putea fi reluată fără a se mai parcurge etapele intermediare aferente conflictului de muncă”, a declarat Gabriel Tudorache.
Şi ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunţat suspendarea grevei. „Am ajuns la o înţelegere cu sindicatele şi greva este suspendată începând cu ora 12.10, chiar mai devreme decât era stabilit iniţial – ora 13.00”, a declarat ministrul.
Greva a creat nemulțumire printre pasageri. Compania Rynair a anulat trei curse în cursul dimineţii și a trimis pasagerilor, la miezul nopţii, un e-mail prin care îi informa că zborul de la ora 11, spre Berlin, este anulat. Pasagerii susţin că firma Ryanair a transmis oamenilor să meargă la aeroport pentru a vedea ce fac cu biletul de avion. „Nu ştim nimic. Nu ştim dacă ni se dau banii înapoi sau dacă luăm alt zbor”, spune o femeie care aşteapta la coada care s-a format în faţa biroului de informaţii al companiei.
Unii călători susţin că au aflat de grevă de la ştiri. Dacă unii călători aleg să aştepte clarificările companiei aeriene, alţii sunt nevoiţi să cumpere alt bilet de avion, de la o altă firmă.
Angajaţii de pe aeroportul din Bucureşti care îşi desfăşoară, de obicei, activitatea în birouri, sunt prezenţi pe terminal, pentru a-i ajuta pe călători cu informaţiile pe care le obţin de la companiile aeriene. „E foarte amabil personalul. Am cerut mai multe informaţii pentru siguranţă”, spune o femeie care călătoreşte împreună cu soţul la Londra.
Mai mulţi pasageri au decis, deja, să îşi schimbe zborul. Spre exemplu, pasagerii care se aflau în faţa porţii de îmbarcare pentru ruta Paris au fost anunţaţi că avionul nu va mai decola. Un grup de opt persoane care trebuie să ajungă în Saigon, Vietnam, au decis să schimbe biletul şi să meargă în Moscova, în loc de Paris. „Din cauza grevei de pe aeroport nu mai pleacă zborul spre Paris”, a spus un călător.
Preşedintele ANAT, Alin Burcea, a declarat, pentru MEDIAFAX, că turiştii care urmează să plece marţi cu avionul trebuie să contacteze agenţia de turism de la care au cumpărat pachetul turistic şi să aştepte să fie îmbarcaţi în avion. Acesta estimează că ROMATSA a pierdut jumătate de milion de euro.
“Recomandăm turiştilor care urmează să plece cu avionul în cursul acestei zile să contacteze agenţia de turism de la care au cumpărat pachetul turistic şi să aştepte să fie îmbarcaţi în avion. Din păcate, nu suntem informaţi ce zboruri vor fi anulate astăzi, anunţurile făcându-se pe moment”, a declarat Alin Burcea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Acesta estimează că ROMATSA a pierdut jumătate de milion de euro.
“Cine va plăti pagubele? Cine va despăgubi turiştii care nu au putut ajunge la destinaţie? Oamenii vor veni la agenţiile de turism de unde au cumpărat pachetele de servicii. Noi ne vom îndrepta către companiile aeriene, iar acestea către ROMATSA. Un întreg balamuc şi un haos total”.
În plus, preşedintele ANAT a declarat că agenţiile de turism vor încerca să găsească soluţii, chiar şi transportul turiştilor către aeroporturi din ţările învecinate astfel încât să nu îşi piardă vacanţa.
De asemenea, echipa Vola a făcut următoarele recomandări:
– călătorii să se prezinte la aeroport din timp chiar dacă plecarea aeronavelor se va face după ora anunţată pe bilet.
– în cazul în care această grevă nu se va opri, probabil ca vor apărea întârzieri sau anulări, însa nu există nicio informaţie despre o eventuală prelungire a grevei.
– Călătorii să se prezinte la timp la aeroport şi să aştepte şi în cazul în care greva se va prelungi.
– pentru mai multe informatii ce privesc modificări în programul de zboruri din aceasta perioadă, se poate consulta site-ul http://www.bucharestairports.ro/
Privitor la situaţia ROMATSA, liderul sindical a declarat: „Mai există un document la care se lucrează încă. Este vorba de formatul noii baze de cost, de noul buget pe anul 2018, care trebuie trimis până pe 5 iunie, conform reglementarilor europene. Având în vedere că la noi nu se lucrează în perioada 1-5 iunie, de asta am zis 31 mai.
Planul de performanţă, „documentele necesare pentru a preveni intrarea ROMATSA în faliment”, „trebuie trimise până la 31 mai către forurile intrenaţionale. Aici ar putea interveni ministrul pozitiv, în sensul că dânsul ştia din luna ianuarie. Din păcate, până să anunţăm greva, domnul ministru a uitat, a avut alte probleme. Este obligatoriu să se implice”, a spus Gabriel Tudorache, preşedintele ATSR.
Liderului sindicatului a explicat cum „ROMATSA face toate documentele, le aprobă Consiliul de Administraţie, apoi sunt trimise la Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) să fie vizate şi ajung la Ministerul Transporturilor. AACR trimite documentele la Comisia Europeană cu semnătura directorului din Aviaţie Civilă, cu semnătura ministrului”.
În 2015, Romatsa, regie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a avut o cifră de afaceri de 837,5 milioane de lei şi un profit net de circa 0,8 milioane de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanţe. Veniturile Romatsa sunt formate din încasările pe care regia de le primeşte de la toate aeronavele care traversează spaţiul aerian românesc, în funcţie de distanţa parcursă, de tariful practicat în România şi de greutatea aeronavei.
Aceste venituri sunt colectate de Eurocontrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation), instituţia europeană de organizare a traficului aerian, de la toate ţările membre. În funcţie de încasările colectate de pe teritoriul României se stabileşte şi suplimentarea bugetului de cheltuieli salariale cu angajaţii.